Poměrně dost lidí se průběžně zajímá o to, jak udělat dobrý blešák tam, kde jsou doma. Podobný tomu našemu. A to je skvělé – i my z Roztok chceme jezdit na výlet na dobré blešáky! A navíc – dobrý blešák je základem občanské společnosti.


Co potřebujete?

Odvahu

Potřebujete odvahu a chuť se do toho pustit. Znamená to nebát se zkoušet a objevovat, nebát se počasí, nebát se být vidět. A nebát se najít někoho, kdo se nebude bát s vámi. (Popřípadě se v klidu můžete bát a stejně jít do toho, to je úplně OK.)

Dobré místo

S místem to stojí a padá. Místo bude tvarovat vaši akci způsobem, který ničím jiným nenahradíte. Udělejte blešák ve vydýchané tělocvičně s šílenou akustikou a bude plný nervózních a předrážděných lidí bez fantazie. Dělejte ho v oprýskaném bahnitém areálu a bude… no oprýskaný a bahnitý. A nehnete s tím. Uspořádejte ho na trávě pod stromy a přidejte pár drobností pro děti a budete mít akci, na které lidé stráví rádi den.

S místem je to těžké – každé má své limity a i my na ně často narážíme (výjezdová trasa hasičů skrz blešákové nejvytíženější vykládací místo zdraví a mává). Potřebujete, aby bylo přívětivé, ideálně park. Měla by tam být dostupná elektrika, v nejlepším případě i voda. Dobré dopravní spojení, možnost vykládání věcí. Parkoviště (to nemáme). Záchody (mobilní toalety to jistí, ale ideál to rozhodně není). Dostatečná velikost (malý blešák je príma, ale je pak malý výběr věcí).

Jasná sdílená představa

Jasně, představa zpočátku nikdy není jasná, spíš se ujasňuje postupně. Podoba každé akce nevychází jen z vás, ale i z prostředí, návštěvníků a spousty dalších věcí. Ale měli byste vědět, čeho chcete dosáhnout a proč a jak se tahle představa bude odrážet v samotné produkci. A průběžně to nějak směřovat a tvarovat.

Vaše vize je totiž to, na co blešák pojede. A potřebujete, abyste ji nenesli jen vy, ale minimálně další dva lidé. Není potřeba se rovnoměrně dělit o práci, je ale potřeba to spolu promýšlet, plánovat, řešit, jaké to bylo a co se povedlo, těšit se z toho. Jak před akcí, tak především po ní – alespoň pokud chcete, aby žila a někam se posouvala.

Důvěra obce

Důvěra vaší obce je naprosto zásadní věcí, kterou pro jakoukoliv opakující se akci pro veřejnost potřebujete. K tomu, abyste ji získali, budete potřebovat mít sami jasno, jakou akci chcete, jak má vypadat (a jak nemá vypadat), pro koho je, jakým způsobem bude organizovaná, prostě jak to celé bude vypadat a fungovat. A přesvědčit o tom, že vaše představa je reálná a pro obec přínosná, příslušné osoby na městě. Buď radního pro kulturu, starostu, místostarostu, nějakou jinou osobu, která má tyto věci na starosti.

Nebojte se jednat osobně, nebojte se s lidmi scházet, nebojte se představit svoji vizi. Zjistěte od nich, jestli se ve svém pohledu na dění ve městě potkáváte, jestli se shodnete ve svých cílech, jestli jsou nějaké obavy nebo možná negativa, co by zástupci města v takovéto akci viděli, a jak s tím můžete pracovat.

Časté strachy:

  1. Nějací divní lidé, od kterých nikdo neví, co čekat, udělají nějakou divnou akci, od které nikdo neví, co čekat. Neurčitý strach z neznáma je spolehlivý zabiják. Funguje se představit, normálně komunikovat, věci konzultovat.
  2. Blešák je špinavá hrabárna plná podivných indiviuí. V tomto blešákům poměrně nepomohl vyhlášený pražský blešák na Kolbence. Představa, že se na náměstí rozbalí pochybné stánky s kradeným zbožím, prošlým jídlem a drogerií a do toho pár míst s bohatou náloží nevkusu, se pravidelně objevuje a je dobré se vůči ní vymezit. Komunikujte tyhle věci jasně. I v prodejním řádu.
  3. Blešák je doupě ziskuchtivých kapitalistů z lidu. Profilujte blešák jako společenskou a kulturní akci. Tedy alespoň tehdy, pokud chcete, aby byl, jaksi, roztockého typu. Naším cílem bylo vytvořit pestré, příjemné, bohaté a živoucí místo k potkávání a sdílení, kde člověk najde zajímavé věci a potká své známé. A to potkávání je milé a vlastně i snadnější tím, že má záminku v nějakém tom koloběhu hmotných statků, lidé mají své role a potkávají se a mluví spolu samozřejmě a přirozeně. Blešák je základ občanské společnosti a o nějaký zisk tu jde možná pár odpadlíkům. (Také vždycky utratíte víc než prodáte? To tvrdí všichni. A odcházejí spokojení.)
  4. Bude to organizační průšvih. Nepředpokládám, že by bylo potřeba v první fázi řešit s obcí produkci, nicméně je dobré mít už v začátku nějakou konkrétní představu, jak budete věci řešit. Jak bude vypadat doprava? Kde se bude parkovat? Nebo se budete snažit auta minimalizovat? Jak zajistíte elektriku a záchody? Bude tam zdravotník? Jak budete řešit odpad? Nezatíží to nějak okolí? Nebudou si stěžovat sousedé?

Jak vás může město podpořit?

  • Prostá důvěra – to je hodně a může to zcela stačit
  • Spolupráce s městskými institucemi – většinou opravdu nelze čekat, že by vám město dalo k ruce třeba městskou policii. Lidí je málo a mají jiné úkoly než řešit váš blešák. Nicméně velký bonus je třeba otevření sběrného dvora po akci a odvoz odpadků tam, když to jde (u nás je to na domluvě, někdy to vyjde, někdy ne).  
  • Snížení poplatku za zábor – děláte-li něco na městském, měli byste platit zábor. V počátcích blešáku jsme pravidelně žádali o výjimku a jeho snížení, protože kdybychom měli platit reálnou částku za zabranou plochu dle sazebníku, vycházelo by to opravdu legračně.
  • Záštita – pravidelně žádáme radu města o záštitu nad akcí. Vznikají nám z toho jen drobné povinnosti (např. vyvěsit banner s městským znakem) a získáváme tím formální a jasně dané výhody (neplatíme zábor a plakátování). A vlastně je to vyjádření vztahu, který reálně existuje. My víme, že máme podporu města, na obci vědí, že fungujeme, spolupracujeme a je s námi řeč (např. při řešení zeleně v parku, úklidu, ale i snížení počtu prodejních míst, aby Roztoky dopravně nezkolabovaly).
  • Finanční podpora přes kulturní a komunitní granty – určitě je má i vaše obec, byť nutno uznat, že Roztoky jsou relativně štědré. My o ně nežádáme (několikrát v historii jsme to ale udělali) a užíváme si víceméně finanční samostatnosti (nepočítám-li odpuštěný zábor). Pokud si o podporu požádáte a obec uzná, že je takovou věc príma podpořit, třeba i např. zaplatíte kapelu nějakou normální částkou. A to je super.
S obcí budete mít nějaké drobné papírování  na úřadě by vám měli poradit, co po vás budou chtít. My jen vyplňujeme formulář "Nahlášení kulturní akce", "Žádost o zábor" a ještě výjimku z místní protialkoholové vyhlášky, aby na veřejném prostranství mohlo legálně být pivo. A s odborem životního prostředí řešíme převzetí parku včetně kontroly před a po. V jiných obcích to bude jiné.

Prodejní řád

Mějte sepsaný prodejní řád a jasné informace pro prodejce ohledně sortimentu– i když jde o první pidiblešák (klidně zkopírujte ten náš a upravte si jej). Tržní řád jasně udává podmínky. Posiluje vaši důvěryhodnost před obcí a dalšími, jejichž podporu potřebujete. Buduje vaši autoritu u prodejců a udává jim jasné mantinely. A to je zásadní, protože prodejci váš trh tvoří. Jsou lidé, které tam chcete, a jsou i lidé, které tam opravdu opravdu nechcete, věřte mi. Chcete velmi jasně kontrolovat sortiment, chcete mít jasně dané pravomoci a nechcete se s nikým handrkovat. Tržní řád vám také značně utřídí myšlenky a konkretizuje váš plán. Jak bude probíhat přihlašování? Jak samotný den? Co se stane, když bude pršet?

Některé věci závisí na místních úřadech. Kupříkladu v Praze je (zdá se) podstatně otevřenější Hygiena a za určitých podmínek (viz Restaurant day) je možné prodávat domácí jídlo. Ve Středočeském kraji je (nebo ještě před pár lety byla) situace jiná, a tak máme domácí jídlo v prodejním řádu zakázané hned na prvním místě. Nechceme způsobovat problémy prodejcům ani sobě. A ano, Hygiena u nás na kontrole byla. Stejně tak není úplně dobré povolovat prodej nelegálních věcí. Domácí kosmetika je príma pro sebe a kamarády jako dárek, ne k prodeji. Domácí kosmetika z konopí tuplem, byť by byla sebelepší.

Lidi a spolky kolem vás

Ano, potřebujete nějaký základ. První blešák asi zvládnete organizačně sami s jedním či dvěma pomocníky k ruce (přines, odnes, přivez, odvez). Neobejdete se ale bez nějakého základu prodejců. Snažte se přesvědčit konkrétní lidi, které máte rádi. Přemluvte své přátele. Najdete lidi z okolí, co něco zajímavého tvoří. Ulovte studentky se skvělým vkusem, místní umělce, aktivní a zajímavé lidi kolem sebe. V Roztokách jsme začínali se solidním základem okruhu Sdružení Roztoč. Nemá nějaký dosah místní ZUŠ? Nejde se spojit s nějakým turisťákem, dětským centrem, uměleckým sdružením?

Kromě prodejců se vám hodí místní lidé, kteří něco umí. Nemohl by vám udělat nějaký pěkný plakát šikovný grafik? Vemte ho do party. Plakát klidně může být stále stejný a jen se měnit datum…

Je docela dobré zjistit, jak se akce dělají ve vaší obci. Jak je to s plakátováním? Je to anarchie? Jde to přes radnici? Jde použít nějaký mobiliář? Kupříkladu u nás plakátování zajišťuje obec, takže člověk jen přinese plakátky na podatelnu. Akcí se dělá hodně a dost spolků na ně má vybavení. Sdružení Roztoč má všechno možné od stolů, židlí, kelímků a prodlužek po velké šapitó. Hasiči nafukovací stan a klidně ho přijedou nafouknout. Knihovník půjčuje dva nůžkové altány. Se Sokolem je skvělá domluva ohledně záchodů a elektriky. Město má pivní sety, tj. stoly a lavice, a prodejní stánky. Je hrozně osvobozující mít přehled o tom, co je možné, a v čem vám mohou pomoci lidé kolem vás. Často to udělají moc rádi.


Produkce aneb jak to uvařit

  • Pěkné místo, ideálně park (viz výše)
  • Lidi (bez nich to úplně nejde)
  • Přihlašování a prodejní místa
    Lidi je z naší zkušenosti v parku dobré rozmístit nějak inteligentně a nenechat to na nich. Můžete pak vytvořit místo pro hry a kapelu, můžete tomu celému dát nějaký tvar a koncepci. A je skvělé dělat přihlašování na trh předem (přes internet + držet pár míst pro ty, kteří internet nemají). Víte předem složení trhu a můžete ho ovlivňovat, znáte své prodejce, kdy kdo byl, kde kdo prodával, můžete s nimi komunikovat před (informace) a po (zpětná vazba), postupně si budujete síť spřízněných duší.
    Přihlašování online jsme měli od začátku, přes formuláře google (resp. G-Suite, pozor na GDPR) je to mimořádně snadné. Původně jsme výběr míst nechávali ráno na prodejcích a jen značili místa, kde má zůstat průchod – lidé si nacházeli místa podél cestiček, které v parku na náměstí v Roztokách docela dobře určují strukturu.
    Přestalo to fungovat v okamžiku, kdy lidí bylo více než 50. Bylo potřeba více struktury. Tak jsme udělali mapu s čísly, ráno je v parku rozmístili a při příchodu si každý vybral jedno číslo a na něm se usídlil.
    Přestalo to fungovat při sto prodejcích. Když jsme ráno v 6.45 šli čísla vyměřit, okolo už stálo dvacet nedočkavců, aby si urvali to nejlepší. A protože jsme chtěli park rozměřovat v klidu a současně ne ve čtyři ráno (beztak by tam kempovali!), zavedli jsme přihlašování online s výběrem konkrétních míst.
    V současné chvíli také narážíme na některé věci - webové přihlašování nám trochu zastaralo a chtělo by přepsat, periodicky řešíme platby předem, které by byly sice zátěží (kdo to chce evidovat, kontrolovat, hlásit, urgovat???), na druhou stranu eliminovaly to, že nám třeba 30-40 lidí den-dva předem odřekne a měníme je za náhradníky. Třeba za nějakou dobu dojdeme k něčemu jinému.
  • Dobré jídlo
    Jídlo je hrozně důležité. Rozbalit si vlastní svačinku je fajn, ale když se na blešáku i dobře najíte teplého jídla, hned je to úplně jiné. Snažíme se vyhýbat nezdravým tuctovým klasikám a podporovat místní. Takže náš základ tvoří nějaké často vegetariánské bistro, kde se do stovky najíte k prasknutí, limonáda, káva, pivo, koláče a podobně. Spíše domácí a zajímavé, než ta nejlevnější volba. Příspěvek cateringu necháváme dobrovolný. Jezdí nám féroví lidé a podporujeme se navzájem, nikdy s tím nebyl problém.
  • Kapela
    Kapela nám ne vždy přijede, zvláště když prší, ale snažíme se o ni. Snažíme se ji platit, byť to finančně nejde moc srovnávat se standardní štací. Naštěstí k nám většina lidí jezdí moc ráda, tak se to tím vyrovná. A stravenka a pitěnka je samozřejmostí, umělce je dobré krmit.
    Zamyslete se také nad tím, jestli bude kapela ozvučená nebo ne (doporučuji s ozvučením šetřit, i kvůli sousedům) a co to bude za žánr. U nás se zcela záměrně snažíme udělat blešák rozptýlený a pouliční, tedy i kapela je takového toho typu, co by hrál na ulici. Zuby nehty se bráníme nějakému centrálnímu místu s ozvučením a pódiem. Chceme, aby to mělo plochou strukturu a vnitřní rozmanitost, lidé mají být aktivní mezi sebou. Absolutně nechceme odlákávat pozornost od trhu nějakým programem s moderátorem, kterého slyšíte celý den ať chcete nebo nechcete.
  • Zábavky pro děti
    Někdy nám na ně nezbyde síla, ale většinou s sebou bereme alespoň pár věcí na univerzální dětský koutek. Skákací hrad ne, bylo by ho potřeba hodně hlídat (nebo pozvat placený a to nechcem), ale i posbírané klouzačky, tunely a stany jsou fajn a alespoň trochu funkční bublifuk se také dá namíchat docela snadno, takže se děti můžou ráchat v roztoku z vody, piva a jaru a vesele bublat.

Odměňujte sebe i ostatní

Tohle je subjektivní, ale přijde mi důležité to zmínit.

Je snadné udělat jednorázovou akci z dobrovolnického nadšení. Je ale extrémně těžké dělat dobrovolnicky akci, která se dlouhodobě opakuje. Když jsme začínali dělat blešák, dělali jsme ho plni nadšení a s luxusem studentského života, kdy člověk sice nemá peníze, zato má čas. To je zcela jiná situace, než když děláte bleší trh po více než dvacáté. Sice rádi, ale počáteční drajv už je ten tam, zbytek týmu pomáhá, ale co do nesení vize a organizace v hlavě dávno odpadl, a abyste trh mohli dělat, musíte ukrajovat z času zbývajícího po práci a ještě si nechat hlídat děti, samozřejmě za peníze.

Je dobré už od začátku sledovat, kolik práce taková akce žere. Sepište si seznam prací, pište si počet odpracovaných hodin. Hodí se to pro přípravu dalšího konání, pro delegování činností, pro odhad vašich rezerv... i pro úvahy o tom, kterou práci platit a jak. Není potřeba, aby se blešák vyplatil. Při naší podobě akce, co se financuje bez dotací a grantů, to při zachování kvality ani není reálné. Ale je zásadní, aby se zaplatil a abyste jako organizátoři v dlouhodobém horizontu nešli do mínusu, finančně i energií. 

V Roztokách s blešákem pomáhá hodně lidí. Ústřední organizace je v posledních letech spíše one-woman-show, ale strašlivě důležití jsou u nás dopraváci, kteří usměrňují přijíždějící prodejce a prostě zajišťují, aby se to celé nezablokovalo. Je to práce náročná a trochu otravná a je placená, protože potřebujeme někoho, kdo to bude dělat pravidelně, dobře a spolehlivě (stejně je placená blbě, protože tam chceme inteligentní jedince a jejich běžnou hodinovou sazbu bychom platit nezvládli. Ale aspoň něco). Zásadní jsou pomocníci na registraci. Je to takový gang příznivců, co už vědí, co a jak. Nemusí se starat o nic zásadního a nic dlouhodobě držet v hlavě, ale ráno si odpracují pád hodin na registraci, pomůžou s ranní přípravou a úklidem (třeba se sbíráním odpadků a psích hoven) a výměnou za to mají své stálé místo na trhu a jídlo zdarma, což je při vytíženosti blešáku bonus velký. Oni pomůžou s registrací, my na ně za to myslíme a pečujeme o ně.

Odměna je i poděkování. A je to také důležitá odměna.


Co (dále) je potřeba udělat

  • Domluva s městem (případně policií, technickými službami a hasiči)
  • Propagace – plakátky, místní občasníky, web, FB, popř. portály akcí. Mailing, ze kterého se lze snadno odhlásit a neobtěžuje, ale upozorní včas na blížící se akci a přihlašování. My pomalu přecházíme do fáze systematického tajení, např. mimo Roztoky už plakátky zásadně nevyvěšujeme.
    Nejdůležitější součástí propagace ale jsou lidé, kteří vám na blešák jezdí. Jejich spokojenost, jejich vztah s vámi. 
  • Domluvit catering a kapelu, zdravotníka
  • Domluvit lidi na pomoc
  • Oslovit ty, které tam chcete mít přednostně
  • Přihlašování – doporučuji předem, ať víte, kolik lidí přijde, a ať lidé vědí, že přijít můžou a počítáte s nimi. A ať jim můžete poslat pár dní před trhem souhrn organizačního infa a nemusíte řešit kiksy na místě.
  • Schraňovat kontakty na prodejce, zvláště ty zajímavé (a chovat se k nim podle platných regulí, resp. ještě lépe)
  • Psát si seznam prací, které je potřeba v rámci blešáku udělat. Ideálně datovaný. Protože jinak budete před dalším konáním marně pátrat v hlavě, co jste to vlastně dělali. A ten seznam prací průběžně doplňovat o podpůrné informace a vychytávky. Budete si tak postupně budovat svůj vlastní recept na blešák a postupně ho propracovávat.
  • Informovat okolo bydlící obyvatele, že tam akce bude, pokud je zatíží (např. dopravně). Dáváme stručné lístečky do schránek. Jsou tam základní informace o akci, že to bude trochu dopravní masakr, že to řešíme ve spolupráci s policií a kontakt.
  • Připravit místo
  • Registrovat prodejce, vybírat peníze atp.
  • Průběžně kontrolovat, jestli to funguje
  • Domluvit někoho, kdo to nafotí, zvláště v začátcích
  • Uklidit po sobě perfektně prostor, zvláště je-li městský (strašně důležité)
  • Všem hezky poděkovat
  • Užít si to a těšit se na příště!

Pokud byste chtěli cokoliv od roztockého blešáku zkopírovat, udělejte to. Prodejní řád, organizační informace, cokoliv. Grafiku prosím ne, ta je autorským dílem. :-)

Pokud by vás to zajímalo, můžu vám dát seznam bleších úkolů (většina z toho je relevantní jen pro Roztoky, ale třeba to i tak pomůže v představě a plánování). Taky se jde někdy zkusit potkat na kafi.

Zuzana Šrůmová, blesak.roztoky@gmail.com, 777 852 195